Prof-Reading
Lesson 3
MODERN BRANCHES OF ECONOMICS
СОВРЕМЕННЫЕ ОТРАСЛИ ЭКОНОМИКИ
Text 1. TRADE. WHOLESALE AND RETAIL TRADE
Task 1. Read, compare and analyse the text.
A wholesale dealer acquires the merchandise directly from the industry or from buyig-up trade. A wholesale dealer usually has a department store with plenty of storage space and an office with employees to transact the purchase of the goods along with their subsequent sale. They make offers and receive orders, they write bills and receipts, constantly control storehouse supplies and take care of timely delivery of goods. Wholesale dealers often have sales representatives or travelling salespeople which visit clientele of retail dealers, give them advice about the purchase of old and new merchandise and haul in the biggest possible orders for their companies. A wholesale dealer should save a lot of money since it is customary that he has to pay his suppliers in advance while his customers are allowed a 2 or 3 months credit limit.
A retail dealer needs neither so much storage space nor so much funds. Therefore his profit is not that high. Although he needs an attractive store where his merchandise is exhibited so that the customers become anxious to buy. And the service should, of course, be fast and friendly. Certainly he must have enough supply in order not to disappoint and lose his customers. If he has very little storage space at his disposal, he can purchase merchandise
from a certain wholesale dealer, from one of the "Cash and Carry"-outfits. In this case he does not need to order the goods in advance. He can take them away immediately. The prices are reasonable. Certainly he can buy nothing on credit, but must pay in cash.
Wholesale and retail dealers stand between the producer or the industry and the consumer. Therefore they are also called intermediaries. Their services cost the consumers a lot of money, so there are certain attempts to get along without them. For instance, co-operative stores eliminate wholesale dealers, and mail-order houses, sell the merchandise directly to the consumer. Even so, the latter has to pay (directly or indirectly) the expenses for shipping and handing (like postage and packaging) and also the thick catalog which is sent to the customer early. If one considers the expenses which arise because many customers send back the ordered merchandise, either for the reason that it does not fit or there is some mistake or does not comply to their expectations, it comes out that not so much money is saved.
Перевод текста контрольной работы по английскому языку по теме маркетинг.
ТОРГОВЛЯ. ОПТОВАЯ И РОЗНИЧНАЯ ТОРГОВЛЯ
Оптовый продавец приобретает товар непосредственно на производстве или при распродаже. У него, как правило, имеется большой магазин с достаточными площадями для хранения товара и офис со служащими, ведающими закупкой товаров и их последующей реализацией. Служащие организуют сбыт и получают заказы, выписывают счета и чеки, контролируют пополнение товарных запасов и заботятся о своевременной доставке товаров. У оптовиков часто имеются торговые представители и коммивояжеры, которые посещают клиентуру розничных торговцев, чтобы дать им рекомендации относительно закупок новых и старых партий товаров и получать по возможности как можно большее количество заказов для их компаний. Оптовому продавцу необходимо иметь в наличии значительную сумму денег, поскольку принято, что он должен сделать предоплату своим поставщикам и предоставить кредит своим клиентам сроком на два-три месяца.
Розничный торговец не нуждается ни в таких больших площадях для хранения товара, ни в таком большом количестве денег. Поэтому его прибыль не так высока. Однако ему нужен привлекательный магазин, в котором его товар выставлен таким образом, чтобы покупатели горели желанием купить его. И, конечно, обслуживание должно быть быстрым и вежливым. Разумеется также, что розничный торговец должен иметь достаточное количество товара, чтобы не разочаровать и растерять своих покупателей. Если в его распоряжении мало места для хранения товара, он может приобрести товар у какого-либо оптовика на небольшом оптовом рынке типа "Кэш энд Кэрри". В этом случае ему не
нужно заказывать товары заранее, он может забрать их сразу. Цены на товары умеренные. Однако, разумеется, он ничего не может приобрести в кредит и должен платить наличными.
Оптовый и розничный торговцы стоят между производителем и потребителем. Поэтому их также называют посредниками. Их услуги стоят потребителю больших денег, отсюда предпринимаются определенные попытки обойтись без них. К примеру, кооперативные магазины обходятся без оптовых торговцев, а торговые предприятия, осуществляющие торговлю по почте, продают товар непосредственно потребителю. Но даже в этом случае потребитель должен оплачивать (прямо или косвенно) расходы за доставку и обработку товара (подобно почтовой оплате и оплате за упаковку), а также за толстый каталог, который высылается потребителю заранее. Если принять во внимание расходы, которые производятся, потому что многие покупатели возвращают заказанный товар по той причине, что он не подходит, или произошла ошибка с его доставкой, или он просто не отвечает их запросам, то выходит, что не так уже много денег на этом экономится.
Phonetic drill
Exercise 1. Practice these words and word combinations from the
[el] sale, wholesale, retail trade
[I:] dealer, receipts
2 wholesale \dealers
2wholsale and 2retail \dealers
labetween the } producer and the \customer
Exercise 2. Use new vocabulary:
1. dealers purchase their goods regulary from
. (розничный торговец, торговец оптом)
2. A wholesale dealer needs a lot of .
(место для хранения)
3. The employees in a merchant's office all the paperwork.
(производить)
4. The customer has paid the and wants to have a for
it. (счет, чек)
wholesale trade
retail trade
wholesale/retail dealer
wholesaler (n)
to store = to keep in stock
storage space
to purchase
merchandise = goods (n)
to transact
offer (n)
to offer
order (n)
to order
bill (n)
receipt (n)
storehouse (n)
supply (n)
delivery (n)
sales representative
travelling salesman
clientele (n)
customary (a)
supplier (n)
(to pay) in advance
credit (n) (on credit)
Topical vocabulary
оптовая торговля
розничная торговля
оптовый/розничный торговец
оптовик
хранить на складе
место для хранения
покупать, закупать
товар
производить, вести (дела)
oфертa
предлагать
заказ
делать заказ
счет
чек
хранилище
запас
доставка
торговый представитель
коммивояжер
клиентура
обычный, привычный
поставщик
делать предоплату
кредит (в кредит)
to allow
profit (n)
to store
to exhibit
n
customer
service (n)
to have at one's disposal
to pay (in) cash
consumer (n)
to get along without smth.
cooperative store
to eliminate
mail-order house
postage (n)
packaging (n)
expenses (n)
to arise
to fit
to save
to comply to
(in compliance with)
1. позволять, разрешать
2. допускать куда-либо
3. предоставлять прибыль хранить выставлять покупатель обслуживание иметь что-либо в чьем-либо распоряжении платить наличными потребитель
обходиться без чего-либо кооперативный магазин обойти, уничтожить торговое предприятие, производящее торговые операции по почте, торговый дом по каталогам почтовая оплата упаковка расходы возникать подходить сэкономить
соответствовать ч-л (отвечать запросам) (в соответствии с ...)
5. A retail dealer asks whether he may count on timely of his
or there is going to be some delay, (доставка, товар)
6. A should often visit his .
(торговый представитель, клиентура)
7. He brings new for the company, (заказы)
8. A wholesale dealer often has to his
(сделать предоплату, поставщик)
9. A wholesale dealer concedes his a 2 or 3 months .
(клиент, кредит)
10. The in a should be prompt and friendly,
(обслуживание, магазин)
11. A retail dealer asks his , if they have enough of
sugar, (служащие, запасы)
12. The prices in a "Cash and Carry"-outfits are but one
should there, (приемлемые, платить наличными)
13. If the consumer prefers the services of a , he should
bear in mind that he will have to pay for and .
(торговый дом по каталогам, расходы на пересылку, упаковка)
Exercise 5. Translate into English.
1. Этот оптовик приобретает товар непосредственно у
производителя.
2. Наши служащие выполняют всю канцелярскую работу. Они выписывают заказы, счета, чеки и т. д.
3. Несмотря на большое количество покупателей, прибыль этой компании невысока.
4. Из-за отсутствия мест для хранения товара, фирма вынуждена закупать товар в "Cash and Carry".
Exercise 3. Agree or disagree with the following statements.
1. A wholesale dealer acquires merchandise from one of the "Cash and Carry"-outfits.
2. Wholesale dealers have sales representatives or salespeople which visit clientele of retail dealers.
3. A retail dealer needs much storage space.
4 The profit of a retail dealer is very high.
5. Wholesale and retail dealers need an atrractive store to exhibite there merchandise.
6. The services of intermediaries cost the consumers a lot of money.
7. There is no way to eleminate wholesale dealers.
5. Расходы на рекламу (advertisement) отнимают много денег, но к сожалению, без нее не обойтись.
6. Оптовых и розничных торговцев называют посредниками, так как они стоят между производителем и потребителем.
Text 2. MARKETING
Exercise 4. Answer the questions.
1. Where does a wholesale dealer acquire his goods?
2. What do the employees in a merchant's office do?
3. What are the duties of a sales representative?
4 Why does a wholesale dealer need more funds and more storage space than a retail dealer?
5. What is really important in a retail dealer's store?
6. For whom are "Cash and Carry"-outfits so very helpful?
7 Why are wholesale and retail dealers called intermediaries?
8. What possibilities are available for the consumer to eliminate the intermediaries?
9. Does it save a great deal of money?
10. Is wholesale and retail trade developed in Russia?
Task 2. Read, compare and analyse the text.
The word marketing has a broad meaning including both the market research concerning the goods which are going to be produced and the advertisement of already existing ones. If you want to introduce a new product and find a ready market for it you should know the market situation in detail. When there is a business boom people have generally more money on luxury items. When there is a slack and unemployment tends to increase one can sell products, which are not necessary for life, even in big quantities, but only if their price is as low as possible. Particular market situation deals more with the tastes and fashions of the present and near future. Fashion and consumers tastes and needs are constantly changing. So market research should promptly find out such changes. This was the case with the increase in price of fuel oil when wood and coal for heaters became popular again. Those who were
prepared for this change in the market did a great business. Thus customers' wishes should be foreseen and satisfied.
Of course market research may not disregard any existing or probable competition. To sell a similar product in the market succesfully a manufacturer should make sure whether the demand is sufficient. Then he should either improve the quality or offer lower prices.
Advertisement is a very important branch of marketing which develops with the development of mass media. It is a well-known fact that more and more money is spent on advertisement every year. Apparently it pays off and it is not always true that the consumer has to pay more for the goods he buys because of the commercials being so expensive. Actually if an ad gives rise to an exceedingly high sales rate of a product its production cost can even become lower. Besides newspapers and magazines would be much more expensive but for advertisement covering most of the publishing costs.
Перевод текста
МАРКЕТИНГ
Слово "маркетинг" имеет широкое значение, включающее как изучение рынка товаров, которые будут произведены, так и рекламу уже имеющихся товаров. Если вы хотите пустить в оборот новый товар и найти для него готовый рынок, вы должны знать обстановку на рынке в деталях. Когда наблюдается деловой бум, люди обычно имеют больше денег на покупку предметов роскоши. Когда же происходит спад в экономике и безработица имеет тенденцию к росту, можно продавать товары, которые не обязательны для жизни, и даже в большом количестве, но только при условии, что цена на них будет настолько низкой, насколько это возможно. Это только один произвольный пример того, как рассматривать общую рыночную ситуацию. Особая обстановка на рынке возникает в связи во вкусами и модами сегодняшнего дня и ближайшего будущего. Мода и потребительские вкусы и запросы постоянно меняются. Поэтому рыночные исследования должны быстро выявлять такие изменения. Так произошло в случае с ростом цены на нефть, когда уголь и дрова вновь стали популярными. Те, кто был готов к такому изменению на рынке, заработали большие деньги. Таким образом, потребительские запросы должны быть спрогнозированы и удовлетворены.
Разумеется, рыночные исследования не должны игнорировать существующую или возможную конкуренцию. Чтобы успешно продать на рынке уже имеющийся товар, производитель должен убедиться в том, что спрос на него достаточный. И тогда ему следует или улучшить качество товара, или предложить более низкие цены.
Реклама - очень важная отрасль маркетинга, которая развивается вместе с развитием средств массовой информации. Общеизвестен факт,
что с каждым годом все больше и больше денег тратится на рекламу. Очевидно, что она окупается и не всегда верно то, что потребитель должен платить больше за приобретаемые им товары, потому что рекламные ролики стоят так дорого. В действительности, если реклама способствует резкому увеличению объема продаж какого-либо товара, его себестоимость может даже снизиться. Кроме того, газеты и журналы были бы гораздо дороже, если бы не реклама, покрывающая большую часть издательских расходов.
Task 3. Translate the text into Russian.
The most efficient ad is the so called directly addressed ad. This kind of advertisement addresses some certain sector of the society, taking into account the values the people of this particular group appreciate. It is essential to choose the right media, the most popular source of information among this group of people. An effective commercial should fulfill requirements. In America this rule is called "AIDA" which means that a good ad creates Attention, Interest and Desire and leads to Action.
Learn new vocabulary:
market research
unemployment (n).
luxury item
arbitrary (adj)
in detail
business boom
slack (market recession)
manufacturer (n)
promptly (adv)
increase in price
fuel (n)
oil (n)
coal (n)
to foresee
to satisfy
fashion, in ~
to disregard
competition (n)
to last
similar (adj)
successfully (adj)
to make sure of smb.
изучение рынка
безработица
предмет роскоши
произвольный
в деталях
подъем производства
спад в экономике
производитель
быстро
подъем в цене (повышение)
горючее
1. масло, 2. нефть
каменный уголь
предвидеть
удовлетворять
мода, в моде
оставлять без внимания
конкуренция
длиться, продолжаться
похожий
успешно
убедиться в ч-л.
)
sufficient (adj) apparently (adv) smth. pays off commercial (n) production cost efficient (a)
ad = advertisement (n) society (n) to appreciate readership (n) requirement (n)
достаточный
очевидно
что-либо окупается
реклама, рекламный ролик
себестоимость
эффективный
реклама, объявление
общество
ценить
круг читателей
требование
Task 4. Try to translate the text into English.
Одним из старейших средств рекламы является ярмарка. Ярмарка восходит корнями к раннему средневековью и с тех пор доказывает свою эффективность. В те времена правители могли предоставить своим городам привилегию на проведение такого мероприятия. Каждый год в Федеративной Республике Германии проводятся более 60 ярмарок и выставок. Крупнейшая и наиболее известная из них проходит в Ганновере, на которой местные и иностранные компании имеют возможность демонстрировать свои товары.
Use these words:
fair - ярмарка
to date back - ходить корнями к какому-либо времени, брать начало когда-либо
sovereign - равитель
to conduct (~ an event) - проводить (~ мероприятия)
exhibition - выставка
to display - выставлять, демонстрировать
Exercise 6. Use new vocabulary.
1. Market may not existing or probable
competition, (исследование, оставлять без внимания).
2. Customer's wishes should be and satisfied.
(предвидеть).
3. As long as aerobics is "bodywear" is going to sell well.
(быть в моде).
4 is an important branch of marketing, (реклама).
5. The of this ad can become lower, (себестоимость).
6. Usually successful advertisement well, (окупаться).
7. Fairs early middle ages (восходит корнями)
8. It is not an easy thing to like a fair, (провести такое
мероприятие).
Exercise 7. Answer the questions:
1. What is marketing? What does the meaning of marketing include?
2. Should one know the market situation in detail if he or she wants to introduce a new product to the market?
3. When do products sell better: in a business boom or in a slack?
4 What changes should market research find out and for what purposes?
5. If one wants to be a succes in the market, whose whishes should he or she foresee and satisfy?
6. May market research disregard any existing or probable competition? If not, why?
7. What role does advertisement play in the market?
8. Which advertisement is the most effecient in the market?
9. What requirements should an effective commercial fulfill?
10. What means of advertisement do you know? Which of them is the
oldest one?
Exercise 8. Translate into English.
1. Слово "маркетинг" включает в себя изучение рынка товаров и их рекламу.
2. Если вы хотите найти рынок для нового товара, вам необходимо знать обстановку на рынке в деталях.
3. Мода, потребительские вкусы и запросы постоянно меняются.
4. Потребительские запросы необходимо прогнозировать.
5. Чтобы успешно продать товар, производитель должен быть уверен, что на него имеется спрос.
6. Большие деньги тратятся на рекламу. Очевидно, что она окупается.
7. Наиболее эффективной рекламой является так называемая "прямо адресованная реклама.
8. Важно выбрать точный источник информации.
Exercise 9. Insert preposition if necessary.
1. Employees of a wholesole dealer take care timely delivery
goods.
2. A wholesale dealer should pay his suppliers advance.
3. A whole dealer acquires the merchandise directry the industry or
buying-up trade.
4 A retail dealer does not have much storage space his disposal.
5. Retail dealers can buy nothing credit, but must pay-cash.
6. This merchandise does not comply the expectations of the customer.
7. It was the first increase price of fuel oil this year.
8. Though advertisment costs a lot of money it pays .
ENGLISH BUSINESS CORRESPONDENCE
Study section 3: referring, giving good / bad news, saying what you can and cannot do, giving reasons.
3.1. Letter practice
As you read these two letters, try to answer the questions on the next page.
7 Jatan Arjuna Jakarta Telephone 948 73742
Your ref PL/fh/246 Our ref SB/si
Jakarta Furnishings
Mr Peter Long
Manager Intercity Bank PIC 58 Jalan Thamrin Jakarta
Dear Mr Long
Order 2789
I am writing in connection with the above-mentioned order for office furniture.
We regret to inform you that we are unable to deliver the Linton filing cabinets on time. This is as a result of problems at our supplier's factory.
With regard to the lamps and desks, we will deliver the goods before 13 March, as agreed.
With apologies.
Yours sincerely Mr S. Basuki Manager
6 Marldon Road DATA SERVICES
Birmingham
B127GH Tel. 021 472 3470 Tlx 297638
Our ref. JH/ck Jan. 24th 1987
Ms J.Williams Ace Secretarial Services 10 Camden Road London EC1 6JJ
Dear Ms Williams
Further to our telephone conversation yesterday, I am delighted to advise you that we are able to reduce the price of our Peach computers by 10 %. This is due to the recent fall of the US dollar.
We look forward to receiving your order.
Yours sincerely J. Hutton Sales Manager
What do the writers say when they want to:
a) refer to the last time that they contacted each other?
b) give some good or bad news?
c) give a reason?
3.2. Referring
Here are some ways to introduce the subject of the letter.
With reference to....
Further to....
With regard to....
I am writing in connection with
Note: You should not start a letter with «with regard to». Look at the letter from Jakarta Furnishings in 3.1.
How would you start a letter about each of the following?
a) an invoice (No. 679) for a photocopier;
b) a meeting you had with the addressee on January 16th;
c) an advertisement in The Times newspaper;
d) an application for a post as secretary in your company;
e) a telex order for six typewriters that you received today. 3.3. Giving good/bad news good news
lam pleased tell you that...
delighted to inform
happy advise
bad news
I regret
am sorry to tell you that...
advise inform
We regret that ...
Complete these sentences using phrases for referring and giving good or bad news.
a) your order for some cupboards,
we have had to
increase the price.
b) your application for a post as secretary,
that we would like you to'start work as soon as
possible.
c) your application for a post as secretary,
you were not successful.
d) our telephone conversation this morning,
that your car is ready for you to collect.
3.4. Saying what you can and cannot do
We are unable to...
We are able to ...
We have been forced to...
A company has written to you to ask you to reduce your prices and to ask you if you will accept payment in Egyptian pounds. How will you give them the following information?
a) You cannot lower your prices.
b) You have had to raise your prices because the government has increased the sales tax.
c) However, you can give them a discount of 5% if their order is for more than $2,000.
d) With regard to their second question, you cannot accept payment in Egyptian pounds but you can accept US dollars or German marks.
3.5. Giving reasons
Notes: - «owing to» is normally used only for bad news.
- If you want to use a verb after these phrases, add «the fact that...»
e.g. This is due to the fact that the dollar has fallen.
Using the information given and phrases from 3.4 and 3.5, write complete sentences as in the example. Be careful with (d) and (e). (See the second note above.)
e.g. to increase prices-the fall of the dollar We have been forced to increase our prices. This is owing to the fall of the dollar.
a) to delay the delivery of the goods - a strike by airline pilots
b) to increase all salaries by 10% - the rise in sales
c) to cut all salaries by 10% - the fall in sales
d) cannot deliver your new order - we have not received your payment for the last order
e) to cancel the meeting - a lot of staff have been ill
3.6. Letter practice
You are a sub-manager of a bank. There has been a change in government regulations. Interest rates have increased to 12% for deposits and 14 /o for loans. Write a short letter to:
a) customers who have deposit accounts at your branch;
b) customers who have a loan from your branch. Follow this plan:
date
Dear Sir or Madam
· First, put a heading.
· Next say what you are writing about.
· Then give the good or bad news. Say what you have had to do or can do.
· Give the reason.
· Close the letter.
· Finally, sign it and give your name and title.
Have fun! Take it easy
- Is it really true that everything between Rosaly and you, Michael, is over? A whole year you were keeping company.
- Just imagine!
- And did you tell her about your rich uncle whose only heir you are?
- It was just because I told her about it. She left me to become my aunt.
— « —
take it easy -не принимай близко к сердцу just imagine - представь себе heir - наследник.
— « —
Think of Russian equivalents:
A watched pot never boils.
Honesty is the best policy First think than speak